דברו איתנו:

אוכל ואכילה בשיטת מונטסורי

גם אם אתם לא אנשים של אוכל, אחרי לידת הילד הראשון, מזון וארוחות יעסיקו אתכם, והרבה....אז הנה כמה טיפים חשובים להורה המונטסורי לקטנטנים -

לאוכל אספקט חברתי נרחב אבל לא פחות חשוב מכך, אכילה היא חווייה חושית אישית שיש לכבד.

בגיל ינקות, האכילו באיזורים שקטים ומופחתי גירויים.

נצלו את זמני ההאכלה לתקשורת אינטימית בלתי מילולית עם ילדיכם על ידי עירסול מכיל ומבט לתוך עיניהם, מבלי לדבר כלל (ואם כבר לדבר, אז בלחישות כמעט). תנו לילדיכם הזדמנות להיות בחווייה.

לימדו את סימני הרעב של ילדכם, אופיו ומקצבו הייחודי והאכילו על פי צרכיו ולא על פי לוח זמנים מוכתב מראש או הקצב שלכם. השתדלו לתת מענה (מזון) בסמיכות גבוהה ככל האפשר לזיהוי הצורך (רעב), כך תצרו עבור ילדכם קשר בין התחושה הנחוות להתייחסות הרלוונטית אליה.

כאשר הילד מסוגל לשבת בכוחות עצמו, זה הזמן לשתף אותו באופן נרחב יותר בארוחות כחוויה חברתית. הכניסו שטיפת ידיים כפעולה אוטומטית לפני ואחרי האוכל, חישפו את ילדיכם לתהליכי ההכנה, הבישול ועריכת השולחן, והוו עבורם דוגמא לאופן ההתנהלות ולנימוסים הנלווים בזמן הארוחה: שימוש נכון בסכום, שימוש במפית, לעיסה נאותה וניהול שיחה נעימה בין ביס לביס, כיצד מעבירים בין הסועדים את המלח או כלי ההגשה....

שימוש בכיסא גבוה עם רתמה מונע מהילד לימוד עמוק ומשמעותי, בעיקר בכל הנוגע לפיתוח עצמאות מחד ולקיחת אחריות מאידך. העדיפו עבורו שולחן וכיסא שיאפשרו נגישות קלה ויהיו מותאמים למידותיו.

כאשר המבוגר מאכיל, עליו להתאים עצמו לגובהו של הילד תוך ישיבה מולו על הרצפה או על שרפרף.

המנעו מלהכניס את האוכל לפיו של ילדכם. הביאו את הכפית קרוב לשפתיו וחכו להבעת עניין מצידו. רק כאשר ילדכם פותח את פיו או מתכופף לקראת הכפית, הכניסו את המזון לפיו.

אם ילדכם חוטף מכם את הכפית (סכום קטן, ממתכת ומעוגל בקצוות, עדיף), ומנסה לאכול בכוחות עצמו, אפשרו לו ללא תיקונים, הערות או התערבות מצידכם (לא לשכוח לנשום...). בתום האכילה, שתפו את הילד בפעולות הניקיון הדרושות (להמשיך לנשום...).

כאשר אכילת מוצקים הופכת רלוונטית יותר, הגישו לילד את האוכל חתוך לחתיכות קטנות ואפשרו אכילה עצמאית.

אפשרו לילדיכם בחירה- הציעו טעמים מגוונים, תנו להם להחליט כמה ומה לאכול מתוך מה שהצעתם.

והכי חשוב, זכרו שהקטנטן שלכם הוא המבוגר של המחר. שימו את עצמכם בנעליים שלו ופעלו מתוך כבוד לרצונותיו, צרכיו, גופו ונקודת מבטו.

למידע נוסף בנוגע לתזונה בשיטת מונטסורי לחצו כאן

למאמר נוסף הנוגע בהכנה משותפת של מצות לחג הפסח לחצו כאן

למאמר נוסף הנוגע בהכנה משותפת של מאפינס דבש לראש השנה לחצו כאן

6b152540-24f8-11ec-9380-bfefb8aff5c5

הרשמו לקבל עדכונים ומידע חשוב לגבי מוצרים חדשים וסדנאות קרובות.