דברו איתנו:

התאקלמות

תאקלמות/הסתגלות מחדש

חופשת הקיץ כמעט מאחורינו ושנת לימודים חדשה ממש בפתח. התחלות חדשות מביאות עימן התרגשות גדולה אך גם חששות רבים.

קצב ההסתגלות למסגרת שונה מילד לילד ותהליך ההתאקלמות דורש הדרגתיות, סבלנות, רגישות והתאמה אישית לצורכי הילד, בין אם זוהי שנתו הראשונה במסגרת חדשה (או בכלל) ובין אם המסגרת כבר מוכרת עבורו.

ילדיכם התפתחו, גדלו ועברו שינויים חיצוניים ופנימיים במהלך הקיץ, כמו גם בילו בחברתכם ההורים זמן, דבר שידרוש מהם הסתגלות חזרה לשגרת פרידה בכל בוקר ולכל אורך שעות הגן.

על מנת להקל על ילדכם (ועליכם), כמה המלצות כלליות לימים שלפני תקופת ההסתגלות ולתקופת ההתאקלמות עצמה:

  1. על מנת שלא להעמיס על הילד, השתדלו להמנע מביצוע שינויים נוספים במקביל להתאקלמות. כמו כן, המעיטו בגירויים בשעות שאחרי שעות הגן.
  2. ספרו לילדכם מספר ימים לפני תחילת הגעתו למסגרת ובכל יום עד יום ההגעה, על הגן והעתיד להתרחש (כולל שמות הצוות, סדר היום, המבנה של המקום וכדומה). כחלק מתהליך ההכנה, הקריאו לילדים ספרים הנוגעים לקליטה במסגרת (בחירת הספר המתאים ביותר תלוית ילד וגיל).
  3. אפשרו לילדכם לבחור אובייקט שיתרום ליצירת גשר ריגשי בין הבית לגן ושילווה אותו בכל יום מהבית לגן ושוב הביתה (כמו שמיכה\בובה שהילד קשור אליהם). במהלך ההכנה של הילד, הסבירו לו שגם האובייקט הולך איתו לגן.
  4. ילדכם קורא אתכם היטב, חש את רגשותייכם ומושפע מהם. הכינו אותו בטון חיובי לבאות, תוך אמונה כי בחרתם עבורו את הטוב ביותר וכי יש לכם אמון מלא בתהליך. הדגישו את הדברים החיוביים בהליכה למסגרת (מפגש עם ילדים נוספים, משחקים אחרים, חויות חדשות). גם במהלך ימי ההתאקלמות ועל מנת להקל על ילדכם, שדרו רוגע ובטחון בנוכחותם.
  5. כמבוגרים, עברנו כבר במהלך חיינו תהליכי פרידה רבים, שהשאירו עלינו חותם (פרידה מההורים כילדים, פרידה מבני זוג, חברים, מקומות, בעלי חיים). הפרידה מילדנו מציפה אותנו ברגשות עמוקים, שלא תמיד ביכולתנו לשמור בפנים. לימדו את דפוס ההתנהלות שלכם מול פרידות (קושי לשחרר, רצון לברוח וכו) וזיכרו שלא לערבב בין החוויות של עצמכם לחוויות של ילדכם. שווה שתשקלו את האפשרות שההורה המלווה את הילד בימים הראשונים, יהיה זה שלילד קל יותר להפרד ממנו.
  6. היו קשובים, רגישים ומודעים. ישנם ילדים המראים יכולת הסתגלות מהירה בימים הראשונים ובהמשך לפתע מתקשים להפרד.

סביב הגילאים 8 עד 14 חודש (ולעיתים גם בגילאים מאוחרים יותר), ילדים עוברים שלב התפתחותי-ריגשי המוגדר כ"חרדת נטישה/פרידה", שעלול להקשות על תהליך ההתאקלמות של הילד.

  1. כאשר יגיע הזמן להפרד, רצוי לעשות זאת בקצרה וללא היסוסים, תוך יידוע הילד כי אתם הולכים וצפויים לבוא לאסוף אותו בשעה ספציפית. אל תעזבו מבלי לעדכן את הילד, גם אם נדמה שילדכם לא מודע יותר לנוכחותכם. על מנת לייצר בטחון ושגרה ידועה ומרגיעה, החליטו על משפט קצר וקבוע אותו תאמרו לילדכם בכל יום עם עזיבתכם.
  2. עם חזרתכם, ללא קשר לאורך הפרידה, עזבו יחד את הגן ללא עיכובים במקום, על מנת שלא לבלבל את הילד ובכדי להבהיר לו כי בשגרה, ההורה יביא אותו לגן ויחזור לקחתו לביתו.
  3. בימי ההתאקלמות, הקפידו על הזמנים מאחר וילדכם יהיו רגישים יותר להפרעות, לנוכחות ועזיבה של הורים אחרים, כמו גם לרגשותיהם של חבריהם המסתגלים אף הם.
  4. שינה היא אירוע המחמיר את תחושת הפרידה ודורש חוויית בטחון ואמון עמוקים יותר ועל כן, ממליצות להשאר גמישים כלפיי האפשרות לאסוף את ילדכם בימים הראשונים לפני השכבות הצהריים.
  5. על מנת לעזור לילד לחוש מוכל ובטוח, השתדלו להעביר את ילדכם בכל בוקר לטיפולו או לזרועותיו של איש צוות קבוע.

מאחלות תקופת הסתגלות קלה ושנה נפלאה

92db8230-c1c8-11e9-a71c-25ca90d4ca69

הרשמו לקבל עדכונים ומידע חשוב לגבי מוצרים חדשים וסדנאות קרובות.