דברו איתנו:

משולש פיקלר

קצת על משולש פיקלר

ממש כמו מגדל הלמידה (ראו כתבה בבלוג או באתר), משולש פיקלר זוכה בזמן האחרון להמון באזזז. אז מה הסיפור של מתקן הטיפוס הזה, שכלל אינו מונטסורי אך זוכה להמון תשומת לב?

משולש פיקלר קרוי על שמה של רופאת ילדים הונגרייה בשם אמי פיקלר, שחיה ופעלה בין השנים 1902-1984.

פיקלר ידועה בעיקר בזכות עבודת המחקר, התצפיות והתיעוד של ילדים צעירים בכל הנוגע להתפתחותם המוטורית (הגסה בעיקר), כתהליך טיבעי אוניברסלי שאין להתערב בו.

אחד הדברים החשובים והמסעירים שגילתה פיקלר היה שילדים מהמעמד הנמוך, שהסתובבו ברחובות ושיחקו באין מפריע, היו חזקים יותר פיסית וסבלו פחות מנפילות, פציעות, שברים וחבלות מאשר ילדים מהמעמד הגבוה, ששיחקו בתוך הבתים תחת השגחה וניהול צמוד של מבוגר אחראי. רמת השליטה הגופנית והבנתם את גבולות היכולת של עצמם, היו גבוהות בהרבה מאלה של הילדים שהגנו עליהם יתר על המידה ומנעו מהם להתנסות עם גופם.

פיקלר אף מצאה שילדים שגדלו בבתים בהם המבוגרים האיצו את התהליכים המוטורים טרום זמנם (הושיבו, העמידו, הוליכו, אימנו ודחפו להתקדמות גופנית), למעשה החלישו את הילדים במקום לחזקם, לא רק גופנית אלא גם שיכלית וריגשית.

רעיונותיה וממצאיה של פיקלר, הובאו למודעותם של דוברי האנגלית בעזרתה של מגדה גרבר וארגון RIE. משולש פיקלר הוצג אז לקהל האמריקאי וזכה לפופולריות רבה. ישנם כיום בעולם 4 או 5 יצרנים בינל, שקיבלו את הזכות והאישור לייצר את משולש פיקלר לפי סטנדרטים מחמירים של שיטת פיקלר, הרשומה כסימן מסחרי (גם תעלות העץ או מבוכי העץ הם מוצר פיקלריאני ולא מונטסורי).

משולש פיקלר, בין אם הוא מגיע עם רמפה או ללא, נועד לספק לילד הזדמנות להתאמן על יכולות מוטוריות גסות בתוך מתחם סגור, באופן שכמובן אינו משתווה לחוויות לא מובנות, טיבעיות ויומיומיות, כמו טיפוס על עצים וסלעים או ירידה ועלייה בגרמי מדרגות.

הדילמה הכי גדולה בעיננו בעניין זה, נעוצה במידת המעורבות של המבוגר בזמן שהילד עושה שימוש במתקן. אם רכשתם משולש פיקלר אך ילדכם אינו נמצא עדיין בתקופת הרגישות המוטורית הרלוונטית, יכולים לקרות שלושה מצבים -

הילד כלל לא ייעשה שימוש במשולש

הילד יינסה אך בשל חוסר בשלותו, יחווה אכזבה או כישלון בתהליך, ובכך אולי תושפע התפתחותו בהמשך.

המבוגר ייפקח נון סטופ בתהליך, בשל חששות בטיחותיים, ואז למעשה ייקרה מה שקרה לילדים בתקופתה של פיקלר - מעורבות היתר תשפיע על ההתפתחות של הילד.

בעיננו, המתקנים בהם אנו עושים שימוש בשיטת מונטסורי, מותאמים יותר לצורך וליכולות של הילד (וההורה...) במובן זה שהם מספקים לרב עוגני אחיזה במהלך השימוש ומכאן גם חוויה שמספקת בטחון לילד ולהורה, מנחי גוף פחות מאתגרים, עלייה מדורגת ויציבה בטיפוס במדרגות מותאמות, סיכויי נפילה נמוכים יותר וגובה שממנו נפילה תהיה מבוקרת וכמובן מותאמים בחוויה לתקופות הרגישות והבשלות של הילד.

חשוב לציין, שאין חובה להוציא כספים על מתקני עץ יוקרתיים כדי לספק לילד סביבה מפתחת תנועה ויכולות גופניות.

ניתן להשתמש בזמן האיכות המשותף למשחקים תנועתיים מובנים על בסיס חומרים ביתיים.

ללמידת השיטה באופן אישי ומעמיק הרשמו לקורס הורים פרטי ההתאמה אישית שלנו-קורס הורים בהתאמה אישית המוקדש רק לכם

על מנת להנגיש את הידע לכם ההורים, יצרנו תוך שיתוף פעולה עם מומחית ליציבה את מאגר מוטוריקה גסה וקלפי המשחק לרכישה ופרטים לחצו כאן

והיה ותרצו לאפשר לילדכם לחוות מתקן מונטסורי (בלי לרכוש כזה) , בואו להתנסות חוויתית ולימודית במרחב שלנו בהרצליה

לקביעת ביקור לחצו כאן

cf2a5400-f273-11ea-9a53-575d2ba475f9

הרשמו לקבל עדכונים ומידע חשוב לגבי מוצרים חדשים וסדנאות קרובות.