דברו איתנו:

עקרונות זהב לתרגיל מונטסורי

כמה עקרונות זהב לתרגיל מונטסורי טוב

שיטת מונטסורי הפכה לטרנד חם בשנים האחרונות וכפועל יוצא מכך, מידע שגוי ולא מדוייק מועבר ברשתות החברתיות ובאינטרנט. הדבר פוגם באיכויות המעמיקות ובעוגנים המרכזיים שעליהם מושתתת השיטה, מה שמרוקן אותה מתוכנה תוך פגיעה ב"צרכן" המשמעותי ביותר - הילד.

לבקשתכם, אנו משתפות כאן בתוכן שנכתב על ידינו לפני כשלוש שנים והפך לאחד השיעורים המשמעותיים ביותר בתהליך הלמידה והיישום של שיטת מונטסורי בבית.

תהנו.

--------------------------------------------------------------------------------

כאשר אתם ניגשים לתרגיל שמצאתם באינטרנט או להכנת תרגיל משלכם בבית, ביחנו את עמידתו במספר עקרונות:

  1. על התרגיל להשתייך לתחום מובהק עם מטרת על ברורה - בידקו מענה לשתי שאלות מרכזיות:

א. לאיזה תחום משתייך התרגיל? - (חושי, קוגניטיבי, מוטוריקה גסה, מוטוריקה עדינה, חברתי, יצירתי, פיתוח הדימיון, שפתי, כישורי חיים וכו)

ב. מהי מטרת העל של התרגיל? - שאלו את עצמכם לשם מה מבצעים את התרגיל ומהו הכישור המרכזי המתפתח בעקבותיו. ביצוע התרגיל אמור להביא את ילדכם לפתח מיומנות ספציפית ויקח את הילד מנקודה א' לנקודה ב' (חוסר יכולת ליכולת, יכולת בסיסית ליכולת מעמיקה יותר)

  1. מותאם לילד - תרגיל מונטסורי פוגש את הילד בנקודת הבשלות שלו. בשלות הילד מורכבת משתי שאלות מרכזיות-

א. האם הילד מביע עניין, סקרנות ורצון לעסוק

בנושא בו מתמקד התרגיל?.

ב. האם התרגיל רלוונטי ליכולת ולשלב ההתפתחותי של הילד?.

על מנת לענות על השאלות הללו באופן מיטבי, נדרשת הכרות עם הילד דרך תצפית והכרות עם שלבי וצרכי ההתפתחות של ילדים באופן מעמיק, כמו גם הבנה כיצד לאתגר במידה המקדמת את הילד מבלי ליצור תסכול וחוויית כשלון.

דוגמאות-

האם אתה יודע מדוע תינוקך מושך חוטי חשמל, עלי עציצים ואת שערך סביב גיל 8 חודשים?, על איזה צורך התפתחותי עונה ההתנהגות וכיצד לייצר עבורו סביבה מיטיבה לחקור ולתת מענה לצורך זה?

מתצפית שערכתם על תינוקכם בן ה 3 חודשים, גיליתם שכאשר הוא רואה אובייקט שמסקרן אותו, הוא מנופף בידיו ורגליו. יחד עם זאת, אתם יודעים שהיכולת של תינוקכם לתפוס את האובייקט באופן מכוון אינה תואמת לשלב ההתפתחותי בו נמצא. והיה ותיצרו לתינוקכם את הסביבה המותאמת להתאמן על פיתוח יכולת זו, סביר שסביב גיל חצי שנה, ילדכם יוכל לאחוז באובייקט בקלות.

  1. בקרת טעות - תרגיל מונטסורי יכיל בתוכו בקרת טעות שתאפשר לילד לדייק את עצמו, ללמוד מטעויות ולתקן את עצמו ללא התערבות של מבוגר.

שאלו את עצמכם את השאלה - איך הילד שלי אמור לדעת אם צדק או טעה בביצוע, ואם הבין שטעה, האם ידע לתקן בעצמו כשצריך?.

התשובה יכולה לבוא לביטוי באופנים מגוונים ותלוית תרגיל, למשל, בתרגיל התאמת ראש חיה לגוף חיה, רק החלקים של אותה חיה יתאימו זה לזה ולא יתאימו לשום חלק אחר בתרגיל.

בתרגיל מזיגת חומר יבש, מלאו את הכלי המוזג בכמות חומר שתתאים ליכולת הקיבול של הכלי המקבל.

  1. התרגיל מבוצע דרך הגוף/הידיים - בשיטת מונטסורי, תהליך הלימוד יתרחש מתוך הפעולה ומתוך העשייה. גם הרעיונות האבסטרקטים ביותר יתורגמו לחוויה חושית-מוחשית, בדגש על עבודת הידיים. הידיים הן הקשר הישיר למוח. שימו לב שיש לשמור על הגשה והדגמה באוריינטציה נכונה, המדוייקת לשפה הדומיננטית שבחרתם בבית, זאת על מנת להניח יסודות לקריאה וכתיבה בהמשך.
  2. ‏בידוד התחום הנלמד - פעמים רבות הרצון העז ליצירתיות, ל"המצאת הגלגל" ולאסתטיקה בא על חשבון הפשטות, השימוש בחומרים ביתיים ונגישים וכפועל יוצא, על חשבון בידוד התחום הנלמד.

בידוד האספקט הנלמד ופירוק משימה מורכבת לשלבים נקודתיים, מביאה את הילד להעמקת יכולות, לריכוז מקסימלי ושליטה מיטבית ביכולת.

למשל, לימוד המושגים החושיים חם וקר בעזרת קערות מים . התרגיל יכיל שתי קערות זהות בצבע שקוף, כדי להשקיט כל חוש אחר מלבד חוש המישוש דרכו נלמדים המושגים. אז גם אם נתקלתם בקערות מהממות בצבעי פסטל, השאירו אותן בחנות כרגע, תחסכו כסף וזמן ותקלעו בדיוק למהות של התרגיל.

  1. ‏עידוד עצמאות - תרגיל מונטסורי יפתח אצל ילדכם תחושת מסוגלות ויכולת בכך שיאזן בין אתגר לתחושת הצלחה ויאפשר לילדכם עבודה עצמאית ללא תלות במבוגר. על מנת לקדם עצמאות, על התרגיל להיות פשוט ומובנה היטב, ברור ומאורגן נכון לשיטה (בהגיון הפנימי שלו ובביצוע) ועליו להכיל את כל המרכיבים הנדרשים להשלמתו מהרגע הראשון. כמו כן, בגילאי 0 עד 3, חשוב שיהיה בטיחותי, על מנת שלא תסכנו את ילדכם ולא תרגישו צורך לפקח ולהתערב מעבר לצורך.
374f0bd0-bba4-11eb-bf07-597a3130e294

הרשמו לקבל עדכונים ומידע חשוב לגבי מוצרים חדשים וסדנאות קרובות.