דברו איתנו:

תחרותיות ושיתוף פעולה

אחד העקרונות המובילים בשיטת מונטסורי הוא טיפוח של תפיסת האדם כחלק מקהילה וקידום השלום העולמי דרך חינוך.

בעולם בו כל אחד רוצה להיות כוכב, להיות משהו ומישהו מבלי לעבוד קשה, תחרותיות דורסנית הפכה לשם המשחק במחיר כבד ליחיד ולחברה.

כהורים וכאנשי חינוך הרואים בשיטת מונטסורי דרך חיים, מוטלת עלינו האחריות להשפיע לטובה לא רק על ילדינו והילדים תחת השגחתנו הישירה, אלא ליצור "אפקט פרפר" שיחלחל לחברה כולה.

הנה כמה הזדמנויות להשפיע לטובה -

צמצמו למינימום שפה תחרותית, התנהגות תחרותית, חיזוקים חיוביים לתחרותיות בבית, בגן, בשכונה, בין חברים (כמו למשל, "בוא נראה מי מגיע ראשון למקלחת/מגרש").

בכל הזדמנות, חזקו בתוך המשפחה המצומצמת והמורחבת שיתוף פעולה על חשבון חיזוק תחושת ההצלחה של האינדיבידואל.

באופן זה, תמנעו המון ריבים, כעסים, מאבקים על תשומת לב, מרמור וקנאה בין אחים/בני דודים ותחזקו את הבטחון העצמי ותחושת השייכות. בבילויים משפחתיים למשל, העדיפו לקחת את הילדים למקומות בהם ההצלחה תהיה טמונה בעבודת צוות וכל אחד יוכל לבטא חוזקות בתהליך.

ילדכם מעוניין בחוג ספורטיבי- בררו את עמדתו של המאמן ואופן ההדרכה. האם הדגש מושם במקומות הנכונים - ערכים קבוצתיים, תפיסה ספורטיבית ורצון לעזור לילד לשים לעצמו מטרות ולממש את הפוטנציאל שלו מתוך מוטיבציות פנימיות ולא חיצוניות.

אם ילדכם מתחנכים בגנים רגילים בוודאי נתקלתם ברעיון של "כוכב השבוע" - בכל גן מתבטא הקונספט הזה בצורה אחרת - סימון הילד בכוכב, הפיכתו למרכז תשומת הלב השבועית, מתן משימות ספציפיות עבורו או עבור סביבתו, הפיכתו לעוזר הגננת בפעילויות מגוונות. הורים רבים שמים לב לשינוי שלילי בילדם באותו השבוע - לחץ לעמוד בציפיות, רגישות יתר, בכי מוגבר, עלייה באגרסיביות, יחס שלילי שלו כלפי החברים או החברים כלפיו.

בררו לעומק האם גם בגן של ילדכם מציינים את "כוכב השבוע", כיצד הדבר מתבטא, מה בדיוק המסר שמעביר הצוות החינוכי לילדים. היו אמיצים מספיק לנהל דיאלוג פתוח בנושא עם הגן, השמיעו את דעתכם ונסו להשפיע על האופן בו מתנהלת הפעילות ולתווך לילד את הדברים. אם תצליחו להסביר את עמדתכם ולשכנע את הצוות החינוכי להחליף את הפעילות למשהו המקדם פחות את "בייבי סטאר" ויותר את הסובלנות והקהילתיות, בכלל טוב.

ימי הולדת - הורים משקיעים בשנים האחרונות כספים רבים בהבאת מפעילי יום הולדת ובשלל פעילויות חגיגיות.

אל תסתפקו בהמלצות שיטחיות. אם כבר בחרתם להביא מפעיל, בררו את הערכים עליהם מושתתת הפעילות שלו/שלה, האם מקדמת תחרותיות או שיתוף פעולה?, למשל, מתן פרס למנצח בלבד, המון דגש על מי ראשון, מי חזק, מי יותר, עודף דירבון, "כל הכבודים" ומחמאות סרק. אל תהססו לומר למפעיל שביום ההולדת אצלכם תעדיפו שהדברים יתנהלו אחרת. אתם והאורחים שלכם תבחינו ללא ספק באופן האחר בו יושפעו, יהנו ויתחברו הילדים במסיבה כזאת.

בימי הולדת שילדכם מוזמן אליהם, היו נוכחים ותנו לילד כלים שמתווכים את הפעילות, מפחיתים את הלחץ המיותר ממנו, נותנים לו זכות לבחור במה לקחת חלק ובמה לא ונהלו דיאלוג פתוח תוך שימת דגשים עבור הילד במקומות הנכונים, למשל, "ראיתי כמה מאמץ השקעת בפעילות", "באנו כדי לשמוח ולשמח".

* בתמונה, עבודת צוות במיטבה בין שישה בני משפחה בגילאי 5 עד 10 במשימה נפלאה שקיבלו בגן הלאומי כורזים. שאפו לרשות הטבע והגנים על תרומתם בגידול דור טוב יותר.

77816d60-d521-11eb-b477-dd3fa3fd5667

הרשמו לקבל עדכונים ומידע חשוב לגבי מוצרים חדשים וסדנאות קרובות.