דברו איתנו:

המגדל הוורוד

לכל דבר בשיטת מונטסורי יש מניע, סיבה ומהות. כל פעולה, תרגיל, אופן הדגמה, תהליך או אמירה, מגיעים מידע צבור, כוונה וחשיבה מעמיקה, תוך התבססות על מחקרים ותצפיות ארוכות שנים.

מונטסורי הקדישה את חייה כדי להבין, להרגיש, ללמוד ולטפח ילדים. תהליכי הלמידה שלהם, המניעים שלהם, האופנים המדוייקים לגשת אליהם וליצור עבורם סביבה מצמיחה ומממשת פוטנציאלים, הם שהנחו את עשייתה.

מונטסורי יצרה תשתית רעיונית, תפיסתית, תאורטית ופרקטית, הדורשת העמקה, עבודה עצמית וידע, אותו ביקשה להעביר באופן איכותי ומדוייק למי שרוצה לעסוק בחינוך וליישם את גישתה. היא היתה מודעת לניסיון להטמיע את שיטתה ללא כלים ועל כן כתבה ספרים והקימה בתי ספר להוראה.

בניגוד לדעה הרווחת ולטרנדים הנוכחיים לפיהם כל רעיון יצירתי או משהו מסודר על מגש נחשב מונטסורי, לסביבה הפיסית והאנושית ולפעילויות/תרגילים בשיטת מונטסורי עקרונות מנחים שיש ליישם, כדי לספק לילד חוויית למידה מעמיקה ואיכותית. היא הקדישה את מוחה, מרצה וכישוריה לבניית תוכניות עבודה ועזרים מוקפדים שייפגשו את הילדים בדיוק היכן שהם, על מנת לשרת את ולתמוך בתהליכי ההתפתחות והצמיחה של ילדים באופן המכבד והמדוייק ביותר.

המגדל הוורוד, המשתייך לתוכנית העבודה בתחום החושים, הוא אחד הידועים שבהם.

בקצרה, המגדל הוורוד מורכב מעשר קוביות - הגדולה בגודל 10 על 10 על 10, הקטנה בגודל 1 על 1 על 1 (במדרג קבוע בין הקוביות).

הילד לומד לשאת את הקוביות אחת אחת לשטיחון, בגובה מותניו ולהניחן ללא סדר מיוחד. העברת הקוביות אחת אחת, מאפשרת לילד לחוות את גודל ומשקל כל קוביה ולקבל עליהן מידע דרך המערכת החושית, במודע ושלא במודע. סדר הפעולות הקבוע מייצר סדר בהבנה של תהליכים ותבניות פעולה/חשיבה. בזמן סידור המגדל מהקוביה הגדולה ביותר לקטנה ביותר, הילד לומד לאמוד ולהשוות, להפעיל שיקול דעת, לנסות ולטעות ולבצע בחירות מושכלות, תוך שהוא מאמן את מוחו המתמטי ומפתח יכולות תפיסתיות אבסטרקטיות.

פעולת ההנחה המדוייקת כדי ליצור מגדל יציב, מתרגלת אצל הילד את יכולותיו המוטוריות, מידת שליטתו בתנועה, ממקדת וממרכזת אותו בעשייה ובמטרתה.

התרגיל בנוי כך שאין עומס על החושים אלא זרקור על המטרות שלשמן נוצר. הוא גאוני בפשטותו. הלמידה אפקטיבית ואופטימלית, הסיפוק בתום התהליך אדיר והתחושה מדיטטיבית. עתה הילד יבחר האם לחזור על הפעילות או להחזיר את הקוביות למקומן המקורי. ניתן להרחיב את התירגול במספר אופנים ולהטמיע דרכו יכולות נוספות.

למאמרים נוספים בנוגע לתרגילים לגילאי שנתיים וחצי עד שלוש:

קופסאות שמע

צילינדרים

לוחיות טרמיות

4b1f9530-032f-11ec-a7a6-c9080c72af90

הרשמו לקבל עדכונים ומידע חשוב לגבי מוצרים חדשים וסדנאות קרובות.