דברו איתנו:

התפתחות תינוקות - רפלקסים

התינוק האנושי תלוי בהוריו באופן בולט ולזמן ארוך יחסית בהשוואה למינים אחרים. יחד עם זאת, מגיע ילדכם עם רפלקסים מולדים, שהם תגובתיות או התנהגות בלתי רצונית, התומכים בהישרדותו, בהתאמתו לסביבה החדשה ובהתפתחותו (כמו רפלקס היניקה והשיעול).

חלק מהרפלקסים מבטאים יכולות התפתחותיות מאוחרות יותר וחלקם נעלמים כבר בחודשים הראשונים לחיים (כמו רפלקס ההליכה או השחייה). בזמן שחלק מהרפלקסים הם חיוניים, ישנם כאלה שנשתמרו אבולוציונית משלבי התפתחות קדומים יותר (כמו רפלקס האחיזה). תקינות הרפלקסים נבדקת לאחר הלידה ומצביעה על התפתחות מצופה או כזאת הדורשת מעקב וטיפול.

כמה מילים על הרפלקסים שבוודאי כבר חוויתם:

רפלקס המישוש rooting reflex - כאשר נוגעים בקצה פיו של התינוק, הוא יפנה את ראשו, פיו ולשונו בניסיון לתפוס את מקור הגירוי, כחלק מגישוש דרכו לפיטמת שד/בקבוק לטובת הנקה. נמשך לרב כ 4 חודשים.

רפלקס המציצה sucking reflex - קשור לרפלקס המישוש, התינוק יגיב במציצה לגירוי/מגע עם שפתיו וניתן לזהות את הרפלקס גם בהקשר להכנסת ידיים לפה ומציצת האגרוף. ניתן לאתר את הרפלקס כבר ברחם. תינוקות שנולדו טרום הזמן, סובלים לעיתים מיכולת מציצה חלשה יותר מאחר והרפלקס מבשיל סביב שבוע 36.

רפלקס האחיזה grasping reflex- אצבעות הידיים והרגליים נסגרות בתגובה לגירוי כף היד/רגל. הרפלקס ככהנ קשור בצורך של יונקים להאחז בגוף האם בזמן מעברים ותנועה (בדומה לרפלקס מורו, ראו בהמשך). לרב נעלם בחודשי החיים הראשונים.

רפלקס מורו/הבהלה Moro reflex - מופעל בתגובה לתחושת אובדן אחיזה, לתנועה מהירה או רעש חזק. התינוק זורק את הראש לאחור, פורש ידיים ומיד מקרב את האיברים למרכז הגוף. הרפלקס מלווה בבכי וצפוי להעלם סביב גיל חודשיים. ניתן להפחיתו אם תנועו עם תינוקכם באופן איטי ומוכוון ותשלטו עד כמה שניתן ברעשים חזקים, במיוחד כאשר התינוק קרוב להרדמות. בזמן שינה על הגב, תינוקות חווים חזק יותר את הרפלקס וישנם הורים המשתמשים בשיטת העיטוף על מנת להפחיתו (פחות מקובל בשיטת מונטסורי אך אופייני במדינות כמו הולנד).

רפלקס הליכה stepping reflex- הליכה על שתיים היא יכולת פוטנציאלית הטבועה בתינוק מלידה. כאשר מעמידים את התינוק על כפות רגליו, הוא נראה מנסה ללכת (מעיין ריקוד במקום). כמובן שאין הדבר אומר כי ישנה בשלות גופנית להליכה והרפלקס צפוי להעלם סביב גיל חודשיים.

רפלקס השחייה swimming reflex- כאשר התינוק על בטנו במפגש עם מים, הוא יגיב בתנועות ידיים ורגליים, יעצור נשימה ויפקח עיניים. הרפלקס קשור ככהנ בשהיית התינוק בסביבה מימית ברחם. נעלם סביב גיל חצי שנה ויש הרואים בשלב זה הזדמנות ללימוד שחיית תינוקות רצונית.

רפלקס הסייף asymmetrical tonic neck reflex- עד גיל 6 חודשים בערך, כאשר התינוק מניע את ראשו באלכסון לצד אחד, הוא נוטה להרים את היד הנגדית מיושרת ולקפל את היד השנייה לכיוון הפנים. הרפלקס קשור להתפתחות היציבה, קשר עין יד, מוטוריקה גסה ויכולות ספורטיביות בהמשך החיים.

להדרכת הורים בנושא התפתחות תינוקות וכיצד לתמוך בהם בשלוש השנים הראשונות, פנו אלינו כאן.

05d09660-22af-11ec-9575-5361b788fa10

הרשמו לקבל עדכונים ומידע חשוב לגבי מוצרים חדשים וסדנאות קרובות.