דברו איתנו:

סגנונות הורות והורות מונטסורית

בני אדם שונים זה מזה והורותם היא שיקוף של גורמים רבים - זכרונות, אמונות, תפיסות, מודלינג שחוו או שרצו להתרחק ממנו, לחצים מודעים ולא מודעים, אירועי הווה ועוד. יחד עם זאת, אחת התאוריות הידועות בתחום חקר הבנת ההורות (החוקרת דיאנה באומרינד וממשיכי המחקר מקובי ומרטין), מתארת 4 סגנונות הורות אופייניים:

מתירנית סמכותית סמכותנית בלתי - מעורבת

את ארבעת הסגנונות ניתן לבחון דרך שני מימדים - רמת דורשנות ורמת היענות הורית: דורשנות - טווח הציפיות של ההורה מילדו ומידת השליטה של ההורה על התנהגותו. היענות - מידת ההכלה, הקבלה והרגישות של ההורה לצרכיו הרגשיים וההתפתחותיים של ילדו.

חשוב לזכור שמאז המחקר המדובר, המשיכו לחקור ולהרחיב בנושא. יחד עם זאת, הכרות עם סגנונות ההורות שאותרו והוגדרו אז, יכולה לספק לנו ההורים חומר למחשבה ובחינה של רמת המודעות שלנו למול המאפיינים הייחודיים של כל סגנון. פעמים רבות יפעלו בנו כהורים כוחות מנוגדים, ולעיתים מתקיים פער בין תפיסתנו את עצמנו כהורים לאופן בו אנו נוהגים בפועל והאופן בו ילדינו יתפסו את הורותנו בדיעבד.

הורות מתירנית - נקראת לעיתים גם "הורות מפנקת", בשל הנטייה ההורית בסגנון זה להענות לצרכיו של הילד בכל מחיר, להשאיר לילד השפעה מכרעת בקבלת החלטות, להעמידו מעל צרכיהם של שאר בני הבית, מבלי להציב גבולות או להגדיר ציפיות וערכים באופן חד משמעי. גם אם הציב ההורה גבול כזה או אחר, לא יעמוד מאחוריו, ייטה להסתיר את חוסר סבלנותו מהילד, ישדר חוסר עקביות וימצאו פערים בין מילים למעשים.
סגנון הורות זה נוטה לתמוך, להכיל ולתקשר רבות עם הילד אך יחד עם זאת, מונע מהילד לעמוד בדרישות, תסכולים, התמודדויות, אתגרים וכשלונות, בשל התחושה ההורית המוטעית שאהבת הורה באה לביטוי בלעשות הכל למען ובמקום הילד, כדי ש"לא יסבול". למעשה, ברב המקרים, ההורה מונע בעיקר מהרצון להמנע ממאבקים עם ילדו למשל: בתקופת הטנטרומים של גיל שנתיים.

הורות מתירנית מתאפיינת בהיענות יתר ודורשנות נמוכה מידי. סגנון זה עלול לפי המחקר להביא את הילד לקשיים בשליטה עצמית וויסות רגשות, נטייה לאגוצנטריות ותלותיות יתר, קושי לכבד ולפעול בהתאם לנהלים וחוקים, נטייה לוותר לעצמם ולעזוב משימות באמצע, נטייה להמנע מקשיים או כשלונות פוטנציאלים.

חשוב לומר בהקשר זה שבעיניי מי שאינו מכיר לעומק את שיטת מונטסורי, ישנה נטייה לחשוב שהורה מונטסורי הוא הורה מתירני. המשפט "ללכת אחרי הילד" מובן באופן מוטעה, כאילו שכל דבר ש"בא" לילד, ההורה צריך לקדש, לכבד ולאפשר. למעשה, ההיפך הוא הנכון - מונטסורי הדגישה את חשיבות הגבולות, פיתוח משמעת פנימית בילד, הבנת מקומו בקהילה בעלת צרכים וערכים.

כאמור, ישנה נטייה להשמיט את חציו השני של המשפט ולהתעלם מתפקידו של המבוגר כמדריך - "לך אחרי הילד - אבל לך אחריו כמנהיגו!".

הורות בלתי - מעורבת - קטגוריה שהוצעה בהמשך כהתפצלות מתוך סגנון ההורות המתירנית. מתאפיינת בנטייה של ההורה להיות עסוק בעצמו ובענייניו, תוך ניהול אינטראקציות מועטות עם הילד. מאפיינים נוספים לסגנון הורות בלתי- מעורבת יכולים להיות נטייה להתרחקות, התעלמות, הזנחה, פאסיביות או חוסר אכפתיות כלפי הילד. ההורה אינו מתעניין באמת בעולמו החיצוני או הפנימי של הילד ונוכחותו הפיסית ו/או הריגשית פחותה. אין מדובר בהכרח בילדים שצרכיהם ההשרדותיים אינם מכובדים אלא צרכיהם ההתפתחותיים כמו גירויים, תמיכה, עידוד, הכלה וכו'.
סגנון הורות זה מתאפיין בחוסר עקביות או הצבת גבולות מועטים לצד היענות נמוכה לצרכי הילד. ילדים להורות מסוג זה, סובלים מקשיים, עיכובים וחסכים בכל תחומי ההתפתחות ואף נטייה להרס עצמי.

הורות סמכותית - ההורה הסמכותי בעל דרישות גבוהות, גבולות וערכים נוקשים אך עם היענות ותגובתיות נמוכה. נטייתם תהיה לכפות את הדעה ההורית כאמת ולצפות לשיתוף פעולה מוחלט, תוך ציות עיוור מצד הילד. דרך התקשורת במהותה אינה דיאלוגית אלא חד כיוונית ורצון הילד להשמיע דעה אחרת או להסביר, תחשב כחוסר כבוד, כעירעור על מערך הכוח ואף כחוצפה. הורים מסוג זה מאמינים פחות בהענקת חום ויותר באהבה קשוחה, בחישול הילד לחיים האמיתיים ובענישה. ילדים הגדלים תחת סגנון הורות זה הראו נטייה לחוסר שמחה, הם בעלי בטחון עצמי נמוך יותר, פחות עצמאיים, בעלי הישגים אקדמיים פחות טובים, מורכבים יותר ריגשית ומתקשים חברתית.

הורות סמכותנית - סגנון הורות זה לעיתים נקרא גם הסגנון הדמוקרטי. הוא מתאפיין בדורשנות גבוהה לצד היענות גבוהה. ההורה הסמכותני ינהל תקשורת רחבה עם ילדו ויהווה גורם מכיל ותומך עבורו. כחלק מתקשרות חמה ופתוחה, ההורה יבהיר את גבולותיו וערכיו, תוך הקשבה ומתן מקום לצרכיו של הילד. בהורות מסוג זה ישנה עמידה מאחורי הגבולות, הבהרתם לילד תוך סיפוק סיבות הגיוניות לאותם גבולות, מהן הילד יכול להפיק תובנות וליישם אחרת בעתיד. הורה סמכותני מאמין במתן אוטונומיה לילד, מספק כלים לעצמאות ומזהה בילדו מסוגלות. לפי המחקר, ילדים הגדלים תחת הסגנון הסמכותני חווים התקשרות בטוחה - הם מאושרים יותר, בעלי כישורים רגשיים וחברתיים מפותחים כמו גם בעלי יכולת למידה גבוהה. הם נוטים להיות עצמאיים, פעילים ובעלי בטחון עצמי גבוה.

בהדרכת הורים ובקורס הורים, אנו מעמיקות עם כל משפחה לתוך תהליך מותאם אישית. התהליך עוזר להורים להבין טוב יותר את צרכיהם בהורותם ולקבל כלים מעשיים וברורים כיצד לייצר איזונים מדוייקים יותר שייתמכו בהתפתחותו האיכותית של הילד.

לשיחת הכרות בנוגע לקורס הורים, פנו אלינו כאן

a29f0050-2929-11ec-a369-d91935f1b698

הרשמו לקבל עדכונים ומידע חשוב לגבי מוצרים חדשים וסדנאות קרובות.