דברו איתנו:

שולחן השלום המונטסורי לגן ולבית

או, למה פוליטיקאים חייבים ללמוד את שיטת מונטסורי...

ילדים מתווכחים, רבים ומסתכסכים כחלק בלתי נפרד מתהליך התפתחותם האישי והחברתי. לשולחן השלום (או לפינת השלום), תפקיד חשוב בהתנהלות הקהילה המונטסורית על בסיס הערכים של פתרון קונפליקטים בדרכי נועם. אנו ממליצות משום כך לאמץ את רעיון שולחן השלום גם לבית הפרטי ולהתנהלות בתוך המשפחה.

מהו "שולחן השלום"? -

מדובר באיזור שקט בגן/בבית, בו מניחים לרב שולחן קטן ושני מקומות ישיבה. על השולחן מניחים פעמון. כאשר בין שני ילדים/בני משפחה, מתרחשת אי הסכמה, ריב או סכסוך, הילדים מוכוונים לגשת לשולחן השלום ולשבת זה מול זה (ברגע שהילדים יתרגלו לקונספט, הם יידעו לגשת לשם בעצמם בעת הצורך).

כל אחד מהילדים בתורו מציג את תחושותיו ומעלה את טענותיו בצורה מכבדת וברורה. זה שמדבר, בדרך כלל מניח יד על השולחן ויד על ליבו, כדי לייצג כי כוונותיו אמיתיות וכנותו מגיעה מעומק הלב. לאחר אין זכות להתפרץ או לקטוע אותו עד שסיים והוריד את ידו מהשולחן. אופן השיח המובנה, מאפשר לילדים להיות פתוחים וקשובים, ללא צעקות, האשמות או אלימות. על אף שהדבר ייראה לכם מאולץ, משהו בטיקסיות מחלחל לילדים ומשרה עליהם בטחון ושקט פנימי.

הילדים ימשיכו לנהל את השיח באופן זה, בתקווה להגיע לפתרון. כאשר הפתרון הושג, הילדים מצלצלים בפעמון כאקט סימלי המבטא כי העניין פתור. והיה והילדים אינם מגיעים לפשרה או משלימים, יוכלו לבחור לגשת למתווך (לרב, ילד גדול יותר בקבוצה שייתפקד כגורם נייטרלי), או להביא את הסוגייה לדיון כלל קבוצתי, בו ישמיעו את הצד שלהם ויישטחו טענותיהם בפני הקהילה, העוזרת בתורה לצדדים דרך העלאת שיקולים שונים, להגיע לפשרה. בבית, יוכלו הילדים לערב אח גדול או הורה כמתווך.

השתלשלות האירוע מתוצפתת ממרחק ובעת הצורך, מתווכת עי המדריכים או ההורים.

ספקו למבוגרים של המחר כלים כיצד לגשת לקונפליקט, כיצד לנהל שיח של רצון טוב, שיח של חולקים ומקשיבים. אפשרו להם להכיר בחשיבות של שיתוף פעולה, בין אם מתוך הסכמה או אי הסכמה, על מנת שייגדלו להיות חברים בקהילה אנושית פתוחה, שקופה ומכבדת.

*Peace מתוך תערוכת הלגו - "the art of bric

למאמר בנושא ריבים בין אחים לחצו כאן

למאמר בנושא הורות מעצימה לחצו כאן

dd626c20-424e-11ec-bb22-9965def100c4

הרשמו לקבל עדכונים ומידע חשוב לגבי מוצרים חדשים וסדנאות קרובות.