דברו איתנו:

בכי של תינוקות

הורים טריים, וגם לא מעט הורים ותיקים, מתקשים מול קול בכיו של תינוק. עבורנו המבוגרים, בכי הוא פעמים רבות סממן להצפה ריגשית, לסבל, לחוסר אונים, לאובדן שליטה אך אצל תינוקות, הבכי הוא בראש ובראשונה דרך לתקשר - שפה - לפני שמתפתחים עבורו כלים נוספים להעברת המסרים.

כשם שאצל כל אדם בוגר ישנו סגנון שפתי ייחודי, גם אצל תינוקות אופיים ומזגם המולד יבוא לביטוי באיכות, משך ואופן הבכי : חלקם מרבים לבכות ואחרים פחות, חלקם בעלי בכי רם יותר והאחרים מסתפקים בבכי חלוש, חלקם נרגעים בקלות והאחרים מתקשים יותר.

הבכי ככלי ליצירת קשר, מאפשר לתינוק לא רק לבטא את עצמו אלא גם לבטא צרכים וחסרים הזקוקים למילוי ופתרון שהתינוק לא יכול לספק בתחילה לעצמו בעצמו (רעב, צמא, עייפות, כאב, חוסר נוחות ועוד). כשם שאנו לומדים להכיר מבוגר חדש הנכנס לחיינו דרך תקשורת ולמידת צרכיו, כך הורים לומדים, במידה רבה של ניסויי וטעייה, מי הוא ילדם ומה צרכיו. תהליך ההכרות ילווה לעיתים בחוסר הבנה וקריאה לא מדוייקת של הצורך - זה לא אומר דבר על טיב ההורות שלנו. דווקא החרדה, הפחד מלטעות ורגשות האשם שלנו כהורים, הם שמרחיקים אותנו מהאינטואיציה שלנו ומכבידים על תהליך הלמידה שלנו את ילדנו.

לצד בכי בעל אופי אינדיווידואלי ישנם גם סממנים ידועים ואוניברסליים שיכולים להקל על ההורה בזיהוי הצורך הזקוק למילוי: כאשר התינוק חווה כאב, הבכי חד, כמו צרחה או צווחה. בכי של רעב מלווה בתנועות ידיים ורגליים, הוא אינו נפסק גם כאשר התינוק מורם על הידיים ולרב ייתבטא בעלייה וירידה של הקול, בכי של עייפות לעומתו הוא מונוטוני, חלש יותר ונשמע כמו צלילי מנטרה חוזרים שהם חלק מדרכו של התינוק להרגע לקראת הרדמות.

חשוב לזכור שבכי יכול לבטא ולתת אינדיקציה מעבר לצרכים הבסיסיים, כמו למשל, להעלות את מודעותינו לסביבה שבה גירוי יתר והצפה של המערכת (כמו ריבוי משחקים, ריבוי קולות, ריבוי אנשים), רגישויות למזונות, פחדים שונים התפתחותיים או נרכשים, צורך בתנועתיות, פורקן של מתח פנימי ורגשות שנצברו אצל התינוק וכו'. פתרונות שגרתיים (כמו האכלה או החלפת חיתול) לא ייתנו מענה במקרים הללו וחשוב לשמור על ערנות ופתיחות לבחון לעומק את הסיטואציה. הסטרס עלול להביא אותנו לנסות לעצור את הבכי בכל מיני דרכים שהתינוק לא בהכרח יגיב אליהן כפי שאנו מקווים ואף יחמיר את בכיו והמצוקה ההדדית בינכם פיסית וריגשית (כמו להציע שוב הזנה כאשר המערכת סובלת מגזים או מוצץ בכל מחיר, גם אם התינוק דוחף אותו החוצה).

במקרה שלא הצלחתם לאתר ולתת מענה מדוייק, העדיפו הורדת הילוך, פחות התרוצצות ויותר נוכחות מכילה, חיבוק, דיבור שמשקף את הרגשות ההדדיים שלכם ושל התינוק, אולי תצאו להליכה באוויר הצח - פשוט תהיו שם עם כל האהבה, הרוגע והאנושיות שלכם. התינוק ייקבל כך את הבטחון שאתם שם באופן מוחלט ומלא גם כשאין פתרון מושלם וזוהי התשתית העמוקה ביותר למערכת יחסים מיטיבה גם בעתיד.

רוצים לדעת יותר על צרכיו של תינוקכם בתהליך התפתחותו? - אנו לרשותכם להדרכות פרטיות ממוקדות או קורס הורים פרטי בהתאמה אישית לפרטים, פנו אלינו

551affc0-af50-11ec-88a5-890f3b5c27e9

הרשמו לקבל עדכונים ומידע חשוב לגבי מוצרים חדשים וסדנאות קרובות.