דברו איתנו:

זהירות-מונטסורי בפינטרסט

זהירות! מונטסורי בפינטרסט

פנו אלינו השבוע הורים מבולבלים לילדים בגילאי לידה עד 3, שהופנו/פנו לפינטרסט על מנת לקבל השראה ולשאוב רעיונות לפעילויות עם ילדיהם.

חיפוש זריז עם מילות מפתח פשוטות יעלה אינספור אפשרויות לפעילויות בכל התחומים. אך איך תדעו האם התרגילים שעולים באמת ניתנים להגדרה כמונטסורים או כרלוונטים לילדיכם בנקודה בה הם נמצאים?

החלטנו לערוך ניסוי קטן- הקשנו בפינטרסט את מילות המפתח "מונטסורי" ו"פעילויות" המכוונות ל"גילאי שנה עד שנתיים" והבאנו בפניכם דוגמא לתרגיל המוגדר ככזה העובד על סיווג לפי צבע (ראו תמונה).

נעלה כאן כמה נקודות למחשבה שיעזרו לכם לבחון עד כמה התרגיל יכול להיות מוגדר כמונטסורי ורלוונטי לילדיכם לפי קבוצת הגיל שסיווגו אותו אליה.

  1. נתחיל מהערה כללית חשובה-כל אביזרי התרגיל עשויים מפלסטיק, דבר שאינו עולה בקנה אחד עם עקרונות השיטה (וקריטי במיוחד לקבוצת הגיל שאליה התרגיל מוכוון)
  2. בתרגיל קופסאות קטנות עם מכסה - האם ילדי מסוגל לפתוח ולסגור את הקופסאות בכוחות עצמו?, האם יוכל לחזור על התרגיל שוב ושוב, כפי ששיטת מונטסורי שואפת?, ונניח שיצליח לפרק את המכסים, האם ידע להחזירם למקום הנכון?
  3. ‏בתרגיל סיווג ל- 5 אלמנטים - האם ילדי בשל לסווג?, האם ילדי כבר התנסה בתרגילי סיווג פשוטים יותר ופיתח יכולת מעמיקה דיה לסווג לכמות גדולה כל כך של אפשרויות?.
  4. ‏חשיפה לצבעים - האם ילדי כבר נחשף לתרגילי צבע פשוטים יותר ובסיסיים יותר עם קונטרסט ברור?, האם לילדי יכולת מעמיקה דיה לראות את הניואנסים הנדרשים (בדגש על ההבדלים שבין צהוב וכתום ומידת השוני בגווני הכחול בין הכפתורים לקופסה)
  5. ‏כמות הכפתורים להשחלה- האם ילדי פיתח יכולת מוטורית מספקת ודרגת ריכוז מספקת כדי להשחיל כמות גדולה של אובייקטים מבלי להשבר באמצע או לחוות תסכול?
  6. ‏פתח ההשחלה - האם ילדי התנסה דיו בהשחלות פחות מאתגרות ופיתח יכולת מוטורית מספקת על מנת לחוות תחושת הצלחה בהשחלה לתוך פתח צר כזה?.
  7. מה המטרה? - האם בסופו של עניין, עיקר הדגש בתרגיל מושם במישור המוטורי ופחות במהות לשמה נעשה- סווג לפי צבע?
  8. הנגשת התרגיל - באיזה אופן מנגישים ומסדרים תרגיל מסוג זה על מנת שיאפשר נשיאה נוחה של כל החלקים (כפתורים בתפזורת ומספר רב יחסית של קופסאות).
  9. ‏הדגמה- אחד מתפקידיו המרכזיים של ההורה- המדריך בשיטת מונטסורי הוא הדגמת התרגיל. באיזה אופן עליי להדגים את התרגיל על מנת שיקדם ויטמיע אוריינטציה נכונה, עבודה איכותית ולמידה חווייתית בהתאם לשיטה?

לאחר ששאלנו את עצמנו את כל השאלות הללו (ועוד רבות אחרות ששווה לשאול..) ,ניתן לומר שהפעילות אינה עולה בקנה אחד עם עקרונות מונטסורי או רלוונטית לקבוצת הגיל שאליה הופנתה.

היו ביקורתיים מאוד כלפי המידע אליו אתם חשופים בפינטרסט (או שממליצים לכם עליו), הוא עלול להביא יותר נזק מתועלת להתפתחות ילדיכם ולהשפיע על חווית הלמידה האפקטיבית שלהם.

מונטסורי ראתה בקבוצת הגיל לידה עד 3 המשמעותית ביותר לבניית עתידו של האדם. מונטסורי שמה דגש מיוחד על תפקידו של המבוגר, כמי שמחויב להתמחות ולהעמיק את מודעותו, יכולותיו וידיעותיו ואת החשיבות ביצירת סביבה מוקפדת ומדוייקת על בסיס הידע שרכש,

אז אל תתפשרו על מה שאתם לומדים, ממי אתם לומדים, ומה אתם יוצרים ומציעים לילדיכם.

מי שיש לו את הידע המקצועי לקבוצת הגיל הזאת, לא צריך את פינטרסט.

לליווי, ייעוץ וקורסים מקצועיים לגילאי לידה עד 3, פנו אלינו

כי מקצועיות היא לא מילה גסה ומגיע לילדיכם את הטוב ביותר

a5c9bdc0-c1c9-11e9-920e-9d8a1baa9bc1

הרשמו לקבל עדכונים ומידע חשוב לגבי מוצרים חדשים וסדנאות קרובות.