דברו איתנו:

מונטסורי וחינוך לא מגדרי

קצת על מונטסורי וחינוך לא מגדרי

אחד הנושאים הבוערים בישראל ובשיח העולמי בכלל, הוא סוגיית המגדר, האפלייה על בסיסו והמורכבויות החברתיות פסיכולוגיות, תעסוקתיות, סוציולוגיות וקהילתיות שסביבו.

שיטת מונטסורי במהות שלה, אינה מתעכבת על סוגיית המגדר ובמובנים רבים אף מבטלת אותה במובן זה שהכל מוביל בסוף למהות אחת - "מי אני כבן אנוש אותנטי".

כישורי חיים כמרכיב אינטגרלי בחינוך המונטסורי, הוא דוגמה נפלאה לכך שילדים משני המינים מתעניינים בפעילויות וחשופים לפעילויות הנוגעות לניקיון, טיפול, בישול, בנייה, אפייה ושלל יכולות הבונות אדם מסוגל ועצמאי, אם רק מאפשרים פוטנציאל סביבתי שייתן מענה הולם לצרכים.

כאשר אתם מייצרים עבור הילד/ילדה שלכם סביבה מותאמת בבית, היו מודעים לאופני החשיבה והבחירות שאתם עושים בכל הנוגע לצבע, אביזרים, משחקים, אופני הביטוי שלכם והשפה בה אתם משתמשים, שהרי במהות שלה, שיטת מונטסורי פונה באופן שוויוני, לא סטראוטיפי ולא מובחן. היו מודעים לתפיסות העולם שהטמיעו בכם ולאלה שאתם מעבירים לילדכם במתכוון ושלא במתכוון בכל הנוגע למגדר.

חלקכם בוודאי אומרים לעצמכם: "טוב, אני מייצר סביבה לפי המשיכה של הילדה והיא לא מתחברת לבנייה או הרכבות". זה אומנם טוב ויפה אבל אם ילדיכם מתחנכים במסגרות מחוץ לבית, ייתכן שההשפעה המגדרית מוטמעת בהם באופן בלתי מודע שם, מה שמרחיק את הילדה מתחומים מסויימים. שווה שתבחנו כיצד ניגשים לנושא המגדרי במסגרת החינוכית שבחרתם.

בסופו של יום, הכוח נמצא בידיים שלכם. גם אם בחוץ זה אחרת, אפשרו בבית סביבה מאוזנת מגדרית ומותאמת לצרכים ההתפתחותיים הזהים אצל ילדים בשלבים השונים, ללא קשר למין שלהם. לדוגמה, הצורך בפיתוח יכולות מוטוריות עדינות נוגעת לשני המינים ועל כן פעולת ההברגה ככישור מוטורי הכרחית לשני המינים (הדרך לממש ולהעמיק את היכולת הזאת, יכולה לבוא לביטוי במוצרים שונים, המכבדים את עקרונות הליבה של שיטת מונטסורי). גם אם ילדכם יציף בפניכם שאינו ניגש למשהו כי "הוא של בנות", תקבלו הזדמנות לייצר שיח סביב הנושא המהותי הזה.

זיכרו שההשפעה המכרעת ביותר היא שלכם - המודלינג שאתם עושים והאופן בו אתם מייצרים סביבה שוויונית בחלוקת התפקידים, התנהלות הבית והמשפחה. ילד שייראה את שני הוריו נוגעים בכל קשת היכולות, העשייה, החשיבה והביצוע, יספוג את הדברים כמובנים מאליהם ללא אבחנה והבחנה, ויהפוך למבוגר משפיע בעולם קצת יותר מאוזן.

a7d34040-f270-11ea-9a53-575d2ba475f9

הרשמו לקבל עדכונים ומידע חשוב לגבי מוצרים חדשים וסדנאות קרובות.