דברו איתנו:

מה מאפיין משפחתון/גן מונטסורי בהשוואה לחינוך רגיל

לקראת שנת הלימודים הבאה, כמה דגשים כלליים המאפיינים גני מונטסורי בהשוואה לחינוך הרגיל-

הסביבה המותאמת

במונטסורי, הגן מסודר כך שהחומרים והמשחקים הרלוונטים עבור ההתפתחות של כל ילד נגישים עבורו. ההחלטה מה לשים במקומות נגישים מבוססת על תצפיות, זיהוי הצרכים, הכרות מעמיקה עם צרכי קבוצת הגיל ושלבי ההתפתחות. הסביבה מאורגנת כך שתעמוד בעקרונות יסוד של השיטה לקידום עצמאות, בחירה, למידה אפקטיבית וכו.

המדריך

בסביבה המונטסורית, המדריך מלווה ומייעץ לילד בתהליכים שהוא עובר, כאשר הקשר עם המדריך מתבסס על הכרות ויחסים של אחד על אחד. הילד עומד במרכז ולא המדריך, על צרכיו, מחשבותיו, רצונותיו או ידיעותיו. האופן בו ייתקשר המדריך, ישקף את הערכים המרכזיים של השיטה, למשל, שפה מכבדת, מעודדת בחירה, עצמאות ומציאת פתרונות, שפה מכילה ומשקפת רגשות, שפה המעודדת אינדיווידואליזם מחד וקהילתיות מאידך וכו.

גיל

קבוצות רב גילאיות על בסיס של 3 שנים, תוך התבססות על צרכים התפתחותיים דינמיים ולא על בסיס גיל בהכרח. המדריכים יתמקצעו בשיטה על פי חלוקה לקבוצות גיל אלו.

אקטיביות

הלמידה בסביבה מונטסורית מתבססת על האקטיביות של הלומד, על הבחירה שלו לצרוך ידע ועל ההתנסות הישירה שלו עם החומרים. בגילאי לידה עד 3, דגש מיוחד על למידה דרך חוויה חושית מוטורית ישירה.

לימוד מתוך אהבה

גני מונטסורי יטפחו את הסקרנות הטיבעית ואת אהבת הלמידה שתבוא מתוך רצון ודחף פנימי עמוק ולא כי "חייבים". השאיפה תהיה לספק לילד פוטנציאלים ללמידה ואת הכלים לממש למידה בדרכים מגוונות ויצירתיות, שייפגשו את הילד ועולמו היכן שהוא נמצא.

זמן

בסביבה מונטסורית, ילד ישחק/יתרגל/ילמד כמה זמן שירצה, ללא כפייה חיצונית של מגבלת זמן או הפרעות חיצוניות. מצבי התנגשות בין רצון אישי למציאויות קבוצתיות ייבחנו לעומק ויישקלו באופן נקודתי ותואם ילד.

החומר הנלמד

תוכנית הלימודים דינמית, תורחב או תכלול אלמנטים חדשים/נוספים בהתאם לצרכי הילד המשתנים. התרגילים והפעילויות (המשחקים) מובנים וייעודיים ויעמדו בעקרונות השיטה לקידום ופיתוח למידה אפקטיבית, משמע, לא כל משחק יתאים להיות ברפרטואר של המשחקים במסגרת (אפילו אם ינגישו אותו על פי השיטה).

קצב

הנחת היסוד היא שקצב העבודה וקצב ההתקדמות של ילדים אינו זהה, ותלוי בצרכיו האינדיווידואלים של כל ילד. ההגדרה מראש של מהי התקדמות היא הוליסטית ונשענת על פרמטרים מותאמי ילד.

הערכה עצמית

בסביבה המונטסורית מאמינים בבנייה עצמית של בטחון עצמי ולא מתוך הפידבקים והמדדים של המבוגר. הילד לומד מתוך התנסויותיו ומכיר ביכולותיו תוך כדי התהליך. טעויות או עיכובים יהיו מנוף לצמיחה, והסביבה על כל רבדיה, תאפשר לילד לתקן את עצמו בעצמו ולראות בכל דבר הזדמנות להעמקת הקשר עם עצמיותו העמוקה כמבוגר של המחר.

מעוניינים ללמוד וליישם את שיטת מונטסורי בבית או בגן? בואו ללמוד איתנו

ליצירת קשר לחצו כאן

d3289150-f671-11ea-b72b-b3e658f9e279

הרשמו לקבל עדכונים ומידע חשוב לגבי מוצרים חדשים וסדנאות קרובות.