דברו איתנו:

אמאבא תראו מה ציירתי

3 טיפים להורות שמעצימה יצירתיות

נתחיל מהצהרה הכרחית - לילדים יש רדאר מחודד לבולשיט! הרגישות שלהם לתגובות של המבוגרים (בין אם לאלה שמעל פני השטח או לאלה שאתם מתאמצים להסתיר), פנומנלית. ולכן, האופן שבו אתם בוחרים להגיב ליצירות שלהם חשוב לא רק לבניית קשר של אמון וכנות בינכם אלא גם לבניית תפיסת העצמי של ילדכם.

אז הנה 3 טיפים להורות שמעצימה יצירתיות:

  1. אל תשפטו - כאשר ילדנו מראה לנו יצירה שיצר, יש לה משמעות מעבר לנראות החיצונית- הילד משתף אותנו במשהו פנימי עמוק, מתוך עצמו ומתוך עולמו הסובייקטיבי. גם אם אין פילים כחולים או אנשים עם ידיים באורך הרגליים, בתים עם כנפיים או שירבוט-בלתי-מזוהה-עם עיניים, אסור שנכפה עליהם עובדות ודיוקים. זה לא שהילד לא יודע מה אמיתי - הציור מבטא רעיון, תחושה, רגש וחווייה. התערבות, הערות, תיקונים, ציונים או שפיטה, יגרמו לתסכול ויכבו את היצירתיות, הדימיון והאומץ להתנסות.
  2. תגיבו כפי שהייתם מגיבים למבוגר - לו היינו פוגשים אמן בתערוכה של עצמו, איזה שיח היינו מנהלים איתו?. סביר שהיינו נוהגים באופן ענייני, בין אם אהבנו או לא. היינו מתעניינים במקור ההשראה שלו, שואלים לגביי הבחירות שעשה (צבע, צורה, מרקם, קומפוזיציה), משקפים מה זיהינו בציור או פשוט אומרים משהו על מה שזה מייצר בנו "החלק הזה מעניין בעיני כי..., זה יפה בעיני כי....". לילדים שלנו מגיע בדיוק את אותו היחס. השיח המעמיק סביב היצירה יאפשר לילד להרגיש שרואים אותו ויתרום לארגז הכישורים שלו בכמה רמות (שפה, חשיבה, רגש...).
  3. תנו לילד להחליט מה יעלה בגורל היצירה - ילדים צעירים נהנים מעצם התהליך, וברב המקרים, התוצר הסופי מקבל אצלם חשיבות משנית. יחד עם זאת, אל תזרקו שום דבר מבלי להתייעץ איתם- אתם זורקים חלק מתוכם!. כשחייבים לערוך סלקציה כלשהיא (וחייבים בשלב כזה או אחר...), שתפו את הילד בתהליך הבחירה והציעו לתעד את היצירות בצילום, כך הן נשמרות במצב מעולה, מבלי להפוך את הבית למחסן של מוזיאון ישראל.

*בתמונה, ציור מלפני שנתיים, שתועד לתמיד.

**רוצים להנות מעידכונים הטבות ותכנים ישירות לווטסאפ שלכם? - ליחצו על הלינק והצטרפו לקבוצה (שקטה) של מונטסורי בייבי ישראל https://bit.ly/montessoribabywa

7f129f30-424b-11ec-bb22-9965def100c4

הרשמו לקבל עדכונים ומידע חשוב לגבי מוצרים חדשים וסדנאות קרובות.