דברו איתנו:

כישורי חיים - האם מחקרים מודרנים מגבים את מונטסורי גם כיום?

כישורי חיים, אותן פעולות יומיומיות שהאדם מבצע להמשך קיומו וקיום סביבתו, הם עקרון מנחה וחלק בלתי נפרד מתפיסת העולם המונטסורית.

למרות שנדמה במבט ראשון שהנושא נועד לספק לילד משחקים חווייתיים בלבד, למעשה לכישורי החיים אליהם נחשף הילד (בין אם באגביות כחלק מחיי היומיום או באופן מובנה ומודגם), יש מטרות-על משמעותיות בהרבה כמו העמקת ריכוז, שליטה, חיזוק האחריות הקהילתית של הילד, חיזוק יכולותיו המוטוריות - קואורדינטיביות, הנחת בסיס להתפתחות כישורי החשיבה שלו, כלים לבניית אישיותו ותפיסת העצמי שלו.

מחקרים מודרנים מגבים את תובנותיה של מונטסורי בכל הנוגע לצורך ההתפתחותי המולד של ילדנו להיות שותף. מחקרים שנעשו בתנאי בית ובתנאי מעבדה חושפים, כי פעוטות מזהים מתי אדם אחר זקוק לעזרה ושמחים לתת מענה. ילדים שבקושי מלאו להם שנתיים, החשופים למבוגר המבצע מטלות בבית, יימצאו עניין מוגבר בעשייתו של המבוגר, יצטרפו מיוזמתם למטלות ואפילו ייזמו מטלות, אם המבוגר מאפשר זאת ומבלי שביקש באופן ישיר. אך אם המבוגר ידרוש מעורבות של הילד, יישחד, ייתנה או יציע פרסים עבור עזרתו, רצונו הטבעי של הילד לעזור ייפחת וייעלם.

ממחקרים חוצי תרבות עולה כי הנטייה המערבית היא לראות במטלות היומיומיות עבודה משמימה שצריך לעשות עליה "וי" ולהתפנות לדברים מעניינים יותר, גישה המוטמעת בילדי המערב כבר מגיל אפס. נראה כי משפחות מערביות נוטות לראות בעזרה מצד הילדים יותר עול מאשר תועלת ומעבירים לילדים מסר (בלתי מודע לעיתים) שהם אינם נחוצים או מסוגלים מאחר ועזרתם מפריעה ומעכבת. התוצאה הישירה היא אותו פינוק ותחושת "מגיע לי" שאנחנו ההורים כל כך מתרעמים עליו, שלמעשה יצרנו בעצמנו מהרגע שילדינו היו פעוטות!.

*רוצים ללמוד יותר לעומק על המהות של כישורי חיים?- על הקטגוריות השונות ואיך להפיק את התועלת המירבית מהם, על הפעילויות השונות הבונות את יכולותיו של ילדכם בכל שלב וגיל (כן, הרבה מתחת לגיל שנתיים), על האופן המדוייק והמעמיק להתנהל בבית/בגן, לבנות אותם ולבצע אותם באופן מובנה ומדורג על בסיס התפתחותי, כפי שמונטסורי התכוונה?.

בואו להדרכה פרטית וממוקדת או לקורס הורים פרטי ומותאם אישית. לפרטים, פנו אלינו

**לא רוצים לפספס אף פוסט או מאמר?- הצטרפו לקבוצת הוווטסאפ השקטה שלנו

https://chat.whatsapp.com/BU8gfUYylWE8e4tu0xhwy7

*בתמונה - האבי, בובת הכלב של ארייה, אחרי סשן של עיצוב, מיחזור, גזירה, תפירה והלבשה מחדש.

2c0c6950-93b4-11ec-9e27-61a2f850edbc

הרשמו לקבל עדכונים ומידע חשוב לגבי מוצרים חדשים וסדנאות קרובות.