דברו איתנו:

תפקיד המשחק בהתפתחות הילד- פרק 6-המשחק השכלי

המשחק השיכלי מתמקד בפתרון בעיות ובהתמודדות עם אתגר חשיבתי שיכלי. ניתן לזהות בסוג זה של משחקים את השח מט, התשבצים, הדמקה, משחקי החידות וכדומה.

הדעה הרווחת היא שמשחקים שכליים מתאימים לילדים גדולים יותר, אך על פי שיטת מונטסורי, המוח בשיא יכולתו דווקא בשנים הראשונות של החיים ויש להניח יסודות להתפתחות קוגניטיבית מקיפה כבר בגילאי לידה עד 6 (בדגש על קבוצת הגיל לידה עד 3, אז הספיגה הינה בלתי מודעת ובדרך אגב).

מחקריה ותצפיותיה של מונטסורי הביאו אותה להבנה שילדים צעירים ביותר מסוגלים להבין מושגים אבסטרקטים מורכבים, כאשר מתרגמים אותם למשחק פשוט בעל ערך חוויתי, חושי ומוחשי. משחקים לפיתוח יכולות החשיבה בגיל הרך לא רק מניחים יסודות לפיתוח שיכלי אלא גם מהווים דרך נפלאה לזמן איכות עם ההורה, להרחבת שפתו של הילד, אופני תפיסתו, יכולת פתרון הבעיות שלו, הבנה של תהליכים ויכולות בחירה מושכלות.

פעילויות התפתחותיות רלוונטיות כבר מגילאי פעוטות הן למשל:

לוטו תמונות, פאזלים וקלפי חצי חצי, למידת מושגי דימיון ושוני, הבנה של הפכים, משחקי התאמה וזכרון מדורגים- בתחילה על בסיס חוויות תלת מימדיים ובהמשך, בשילוב עם ייצוגים סמליים דו מימדים (כמו תצלומים או כרטיסיות למשל). חשוב לציין, שעל מנת שמשחק יהיה אפקטיבי להתפתחות החשיבה, על המשחק להיות מודרך באופן מדוייק ומיוצר בחוכמה ובקפידה על בסיס עקרונות השיטה, כמו למשל, התמקדות באספקט לימודי אחד (להעמקת יכולות ובניית ריכוז) ובעל בקרת טעות פנימית (שמאפשרת לילד למידה ותיקון עצמי).

המשחק השיכלי מסכם עבורנו את סדרת מיני מאמרים בנושא משחק והתפתחות הילד, כאשר נגענו בסיווג המקובל ל 5 סוגי משחק, מאפייניהם, שלבי ההתפתחות המקובלים ודוגמאות למשחקים מכל סוג. שיטת מונטסורי נותנת מענה איכותי ומעמיק לכלל סוגי המשחק השונים, תוך התאמתם לאופן בו ילדים לומדים ולצרכים ההתפתחותיים של ילדים מגיל לידה.

d5a8a220-191c-11ec-8570-1d58d58db928

הרשמו לקבל עדכונים ומידע חשוב לגבי מוצרים חדשים וסדנאות קרובות.